Egy airsoft raj, szakasz vagy akár magasabb szintű katonai struktúra felépítése sok tényezőtől függ, például a játék céljától, a résztvevők számától, és az általuk használt felszereléstől. Az alábbiakban bemutatom, hogyan lehet ilyen alakulatokat felépíteni airsoftban, a valós katonai struktúrák mintájára.
—
1. Raj (Squad)
Egy raj általában 6-12 főből áll, és kisebb csoportokban, ún. tűzpárokban vagy tűzcsoportokban (fireteam) működik.
Szerkezete:
Rajparancsnok (Squad Leader):
Feladata a raj irányítása, koordinációja, valamint az összeköttetés fenntartása a szakaszparancsnokkal. Általában karabélyt vagy könnyű támogató fegyvert hordoz.
Tűzcsoportok (Fireteams):
Egy raj általában 2-3 tűzcsoportból áll, amelyek mindegyike 3-4 fő.
Minden tűzcsoport felépítése:
Csoportparancsnok (Team Leader): Karabélyos. Az adott tűzcsoport irányítása.
Géppuskás (Automatic Rifleman): Támogató fegyvert hordoz (pl. M249, PKM). Fő feladata a tűztámogatás.
Grenadíros (Grenadier): Gránátvetős karabélyt (pl. M203) használ, szakasz támogató fegyver.
Puskás (Rifleman): Karabélyos. A raj legmobilabb tagja, szükség szerint segíti a többi szerepkört.
—
2. Szakasz (Platoon)
Egy szakasz általában 3-4 rajból áll, nagyjából 30-40 fő.
Szerkezete:
Szakaszparancsnok (Platoon Leader): A szakasz összes rajának koordinálása, stratégiák kidolgozása és a magasabb szintű parancsnoksággal való kapcsolattartás.
Szakaszparancsnok-helyettes (Platoon Sergeant): Logisztikai és támogatási feladatok.
Mesterlövész (Sniper): Távolsági célpontok kiiktatása, felderítés.
Támogató egységek: Géppuskás raj, gránátvetős raj, szükség szerint felderítők.
—
3. Század (Company)
Egy század kb. 3-5 szakaszból áll, 80-150 fő.
Szerkezete:
Századparancsnok (Company Commander): A század vezetése.
Századtörzs: Logisztikai, kommunikációs és orvosi támogatás.
Fegyvernemi szerepkörök:
Nehézgéppuskás raj: Nagyobb tűztámogatás (pl. M60, MG42).
Páncéltörő csoport: Replikákban pl. RPG vagy AT4 (kreatív elemek a játékszervezőktől).
Orvosi csoport: Sérültek ellátása és újrajátszás koordinációja.
—
4. Zászlóalj (Battalion) és Ezred (Regiment)
Ezek a legmagasabb szintű struktúrák, jellemzően több száz főtől indulnak. Airsoft játékokban inkább milsim (katonai szimuláció) eseményeken találkozhatunk ilyen formációkkal.
Egységek:
Több század.
Külön szakosított egységek: felderítők, nehézfegyveres támogatás, mesterlövész osztagok.
—
Tűzpárok és Taktika
Tűzpár (Buddy Team): Két játékosból álló csoport. Egyikük tüzel, másik fedezéket biztosít, majd váltják egymást (például támadás során).
Feladatok:
Támadás: Mozgás és lövés összhangban.
Védelem: Stratégiai pozíciók tartása.
Felderítés: Információgyűjtés az ellenségről és a terepről.
Támogatás: A támadó egységek tűzfedezése, vagy szükség esetén visszavonulás biztosítása.
—
Feladatok összegzése
1. Raj: Taktikai végrehajtás, közeli harc.
2. Szakasz: Több raj koordinálása, összetettebb küldetések.
3. Század: Stratégiai tervezés, logisztikai támogatás.
4. Zászlóalj/Ezred: Nagy volumenű hadműveletek végrehajtása.